Wieluń ul.Młodzieżowa 3
691 018 529
dietetyk.kowalska@gmail.com

MISKA ZDROWIA, czyli o wartości warzyw i owoców

MISKA ZDROWIA, czyli o wartości warzyw i owoców

O tym, że należy jeść warzywa i owoce każdy słyszał 😉
Mimo to, statystyki pokazują, że połowa Polaków jada warzywa i owoce przynajmniej raz dziennie. 1/4 dzieci spożywa warzywa i owoce rzadziej niż raz dziennie, a blisko 4% dzieci nie jada warzyw i owoców ogóle lub rzadziej niż raz w tygodniu.

Tymczasem warzywa i owoce powinny być podstawą naszej diety i stanowić minimum połowę tego co jemy,przy czym eksperci zwracają uwagę, iż warzywa powinny stanowić 3/4 tej puli, a owoce 1/4.

Jakie są korzyści wynikające ze spożywania warzyw i owoców?

  • Zmniejszenie ryzyka udaru oraz innych chorób sercowo-naczyniowych.
  • Mniejsze ryzyko cukrzycy typu II.
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę nowotworową, np. raka jamy ustnej, żołądka, jelita grubego i odbytu.
  • Warzywa i owoce są to produkty niskokaloryczne, co może pomóc w obniżeniu spożycia energii i dzięki temu przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka powstawania nadwagi i otyłości.
  • Zawarty w warzywach i owocach potas pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi.
  • Błonnik pokarmowy pochodzący z warzyw i owoców pomaga obniżyć po posiłkowe stężenie glukozy i cholesterolu we krwi. Wpływa też korzystnie na układ sercowo-naczyniowy zapobiegając chorobom serca. Najbardziej znana funkcja błonnika – przeciwdziała zaparciom i uchyłkowatości jelit, a co za tym idzie zapobiega nowotworom jelita grubego.
  • Zawarty w warzywach i owocach kwas foliowy wspomaga organizm w tworzeniu czerwonych komórek krwi. U kobiet w wieku rozrodczym składnik ten pełni wyjątkowo ważną funkcję – jego odpowiednia podaż zmniejsza ryzyko powstawania u płodu wad rozwojowych cewy nerwowej, rozszczepu kręgosłupa i bezmózgowia.
  • Beta-karoten – czyli prowitamina A – utrzymuje w zdrowiu oczy i skórę oraz pomaga chronić organizm przed infekcjami.
  • Witamina C zawarta w warzywach i owocach uszczelnia śródbłonek naczyń krwionośnych, pomaga w gojeniu skaleczeń i ran, a także utrzymuje w zdrowiu zęby i dziąsła. Zwiększa także przyswajalność żelaza

Podsumowując

Warzywa i owoce to skarbnica witamin, składników mineralnych, błonnika i antyoksydantów. Ich spożycie służy naszemu zdrowiu oraz zapobiega zachorowaniu na wiele schorzeń.
Serdecznie zachęcam Cię do tego, by wzbogacić swój jadłospis o te produkty i zadbać
o zdrowie swoje i swoich bliskich.

Nie odkładaj swojego zdrowia na później, zadbaj o nie już teraz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *